dinsdag 25 januari 2011

Werken? Dat doe je toch niet!

Dat is een uitspraak van mijn dochtertje van afgelopen jaar, wat me erg aan het lachen maakte en waar ik vaak aan moet denken als ik aan onze toekomst (lees: na mijn afstuderen) denk.

Eind vorig jaar kreeg ik een uitnodiging om ergens op te solliciteren, ik ben er heen geweest en in eerste instantie waren ze heel erg enthousiast, ondanks dat ik nog niet afgestudeerd was. Ik voelde me gevleid natuurlijk en het leek me ook een erg leuke baan, totdat het duidelijk werd dat ze echt iemand zochten voor 40 uur of meer in de week! Misschien arrogant, maar dat word het niet voor ons. Manlief werkt ook 40 uur en dit zal voorlopig ook nog zo blijven. Het zou dan betekenen dat dochterlief 5 dagen in de week naar opvang ofwel opa en oma zal moeten.. Dat vind ik echt veel te veel, ondanks dat de baan zelf me wel heel erg gaaf leek..

Terwijl we het hadden over dit aanbod, keek ons dochtertje op van haar tekening *een heel vies gezicht trok* en zei "Mam.. dat doĆ© je toch zeker niet? Werken?"  We schoten spontaan in de lach om dat kleine ukkie van, toen nog, 4 jaar!

Maargoed, het zet je wel aan het denken natuurlijk.. Helemaal thuisblijven zou ik niet willen (al heb ik wel respect voor mensen die dat wel doen), maar allebei 5 dagen werken is me echt te gek.. Ik zou liever onder mijn 'niveau' in deeltijd werken, dan fulltime op 'niveau'.. We zien wel, heb er maar vertrouwen in dat ik tegen die tijd een functie tegenkom die aan al onze eisen voldoet..

2 opmerkingen:

  1. Het is blijkbaar nog altijd vreemd voor een bedrijf dat een vrouw lang niet altijd gelijk 40 uur per week wil werken.
    Ik zoek inmiddels al 2,5 jaar iets qua werk, het liefst tijdens schooltijden, maar dat is helemaal onmogelijk.
    VOlgend jaar gaat zoonlief een middag extra naar school en wordt het makkelijker. Maar tot die tijd zal ik gewoon eraan moeten geloven dat bedrijven vaak niet op mij, als moeder, zitten te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi bespaarmama, Ik heb jarenlang deeltijd gewerkt, op mijn niveau, met voldoende uitdaging en mogelijkheden om mij verder te ontwikkelen. Gelukkig is dit niet altijd alleen maar mogelijk met fulltime banen.
    Nadeel was soms wel dat cursussen op vrije dagen vielen, maar gelukkig had ik een flexibele werkgever en opa/oma's die dan er allemaal voor zorgden dat ik wel naar de cursus kon.
    Succes nog met jouw studie.

    BeantwoordenVerwijderen