donderdag 6 januari 2011

Wel of geen andere auto?

Dilemma-dilemma!!

Manlief krijgt ander werk, meer uitdaging een vast contract en hij zal meer gaan verdienen, dat is natuurlijk helemaal super! En daar is hij zelf natuurlijk ook heel erg blij mee!

Alleen.. hij zal veel mee kilometers moeten maken voor hij op zijn werk zal zijn. Nu hebben wij momenteel best een grote auto, niet voor de status ofzo, maar omdat we daar toentertijd goedkoop aan konden komen. Hij is alleen bepaald niet zuinig, niet in het benzineverbruik en ook niet in de belasting en verzekering. Voordeel van de auto is wel dat hij solide en betrouwbaar is en ook nog erg fijn rijd (het is een automaat).

Nu zijn we aan het rondkijken naar kleinere, zuiniger auto's. Auto's zoals de fiat panda zijn bijvoorbeeld heel erg zuinig en ook nog eens wegenbelastingvrij vanwege de lage co2-uitstoot.. Maar ondanks dat ze bpm-vrij zijn vind ik ze nog heel erg duur in aanschaf. Je kon afgelopen jaar aanschaffen en €5000,- financieren met een zogenaamde 0%-lening, maar hierbij werd je wel bkr-geregistreerd. Misschien gaat dat prima, maar ik voelde daar niks voor.. en nu is dat inmiddels ook te laat.

Onze omgeving verklaard ons trouwens voor gek, dat we een kleinere auto willen (dat zal wel met status te maken hebben), maar we zijn maar met ons drietjes, dat past heus wel in een kleinere auto!

Ik denk dat we nog maar even wachten met kopen, totdat we tegen de "juiste" auto aanlopen en manlief de proefperiode gehad heeft..

Voor de liefhebbers, ik heb een excelbestandje gemaakt waarin ik de verschillende auto's vergelijk (de volkswagen is onze huidige auto):

Volkswagen passatFiat Panda CoolSuzuki Wagon RToyota Yaris
benzinebenzinedieselbenzine
aantal kilometer27.00027.00027.00027.000
verbruik (ltr:km)1:101:171:201:16
prijs per km                           0,15                      0,09                       0,07                0,10
prijs per liter                           1,53                      1,53                       1,31                1,53
totaal prijs per jaar                   5.171,56             2.622,00              3.018,00        3.226,88
wegenbelasting p/j                      564,00                          -                    912,00            365,00
verzekering p/j                      376,56                 192,00                  204,00            180,00
onderhoud                      100,00                          -                    133,50            100,00
totale km prijs                           0,19                      0,10                       0,11                0,12
prijs vlgs e-zine -                      0,14                       0,18                0,16
besparing per jaar            2.549,56              2.153,56        1.944,69
Aanschafprijs                                -             10.347,25              3.950,00        5.200,00
Inruil huidige auto            1.630,00                  900,00        1.250,00
totaal prijs            8.717,25              3.050,00        3.950,00
terugverdientijd/jr3,421,422,03
Pluspuntengeen extra kostenGeen apk goedkope aanschafwaardevast
alles nieuwwaardevastonderhoud kennis
zuinige autoairco enzo..
goedkoop 
MinpuntenGroot benzine verbruik1e afschrijvingHoge belastingbenzine verbruik
bij apk 4 nieuwe bandenverschil diesel/benzine

8 opmerkingen:

  1. wauw, eerst proficiat met de nieuwe baan van je man, en de rest komt allemaal op je pad, mischien KRIJGT hij wel een auto van de zaak ? , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met de baan van je man! Die auto verbruikt idd erg veel. Het is het afwegen waard met het aanschaffen van een andere. Ik ben op het moment ook aan het rondkijken. Ik heb nu een auto van de zaak, nog effe en dan moet ik m inleveren. Ik ga dan de uitdaging aan om een jaar tot anderhalf jaar zonder auto door te brengen. Ik wil dan sparen voor een nieuwe. Ikzelf ben helemaal fan van Citroen C1. Dat is voor mij het perfecte wagentje. Ik ga er geen lening ook geen 0% lening voor afsluiten dus ik zal er dan voor moeten sparen.
    Succes met je keuze, ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja dat is een moeilijke keuze. Wij hebben onze volkswagen in augustus vervangen, maar dat moest wel want hij gaf de geest, dat maakte de keuze een stuk makkelijker.Wij hebben voor een heel zacht prijsje een vrijwel nieuwe auto kunnen kopen (mijn man werkt op het hoofkantoor va een groot bekend automerk) en hoewel de aanschaf wel er in hakte is het onderhoud stukken goedkoper. Wij zijn nu op jaarbasis net zoveel kwijt als voorheen allleen rijden we nu in een veilige comfortabele auto die het altijd doet (en voorheen hadde we duizenden euro's aan reparatiekosten).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier rijden ze al jaren eigelijk alleen fiats en familie daarvan. Inmiddels ook al jaren een nieuw model panda. Buiten dat hij leuk zuinig is en goedkoop in wegenbelasting, kun je er me daar een berg instouwen als je de bank neerklapt. We doen hier regelmatig rommelmarkten en het gaat er tot op heden nog altijd allemaal in.
    Misschien ook een optie: een tweedehands panda, van een jaar of 2 oud?
    Stukken goedkoper, nog altijd erg zuinig.

    Maar wel super dat je er nu wel over kan nadenken. Besparen is soms ook denken over vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met de baan van je man!

    Wij hebben een Fiat Panda. Tweedehands voor 5000 euro. 39000 kilometers op de teller. en wij zijn er superblij mee. Hij is uit 2006.

    Liefs Fre3derique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een auto geleased! Het lijkt heel erg duur en haast onmogelijk maar toch is het vrij voordelig. Ik rij namelijk voor 200 per maand exclusief benzine. Daar zit echt alles in!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je alles zo op een rijtje zet. Vaak als je iets ziet of uitgelegd krijg snap je het eerder. Ook zo met verzekeringen. Daarom heb ik tegenwoordig een adviesbureau in de arm genomen om helder te krijgen waar ik mezelf voor moet verzekeren en waar niet voor. Dit bespaart uiteraard ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je alles zo op een rijtje zet. Vaak als je iets ziet of uitgelegd krijg snap je het eerder. Ook zo met verzekeringen. Daarom heb ik tegenwoordig een adviesbureau in de arm genomen om helder te krijgen waar ik mezelf voor moet verzekeren en waar niet voor. Dit bespaart uiteraard ook!

    BeantwoordenVerwijderen