woensdag 9 maart 2011

Tips: besparen op je boodschappen

Google maar eens op 'besparen' en 'boodschappen' en je komt een heel scala aan besparingstips tegen, waarvan de bekendste het gebruiken van een boodschappenlijstje en af en toe eens bukken voor de goedkopere producten. Ik gebruik er eigenlijk maar een paar (misschien onbewust meer).

Zo doe ik boodschappen voor 3 personen (2 volwassenen + 1 kind):
  • zondag of maandagavond check ik de digitale reclamefolders van de supermarkten bij ons in de buurt. De aanbiedingen zet ik in mijn boodschappenlijstje in word of excel (product, prijs, supermarkt), de lijst vul ik aan met producten die ik nog nodig heb (die haal ik doorgaans bij lidl of ah). Ik maak doorgaans aan de hand van deze boodschappenlijst meteen een weekmenu. Let bij aanbiedingen wel op de houdbaarheid van het product! Je hebt er niks aan als je ergens veel van inkoopt, maar het niet voor de uiterste houdbaarheidsdatum opmaakt :-)
  • Brood is vaak wel ergens in de aanbieding, ook hebben veel supers een vaste dag waarop het brood in de aanbieding is (vraag er eens naar!). Ik koop per week meestal 3 hele broden tegelijk. Thuis bewaar ik de lege broodzakken, zodat ik de 3 broden kan verdelen in 6 halfjes en vries deze in.
  • Vlees koop ik eigenlijk alleen maar in de aanbieding en doe het dan in de diepvries. Rundergehakt koop ik per kg en verdeel deze of in 3 porties van ca. 300gram of ik braad er een hele pan met gehaktballen van die ik daarna in porties voor 3 personen invries. Kipfilets gaan ook per 3 in de vriezer, maar ook in reepjes van ca. 300gram (om te roerbakken). De rest van het vlees gaat idem.
  • Groenten in pot, diepvries of vers. Qua vitaminen doen ze niet veel voor elkaar onder, dus probeer ik ze regelmatig af te wisselen, net zoals het uitkomt. Groenten uit pot of diepvries kun je vaak beter afstemmen op de hoeveelheid die je nodig hebt. Verse groenten die je over hebt kun je vaak ook prima invriezen, soms moet je ze nog wel even blancheren. Paprika's die ik over heb, snij ik in reepjes en gaan ook in de vriezer.
  • Aardappelen worden hier veel gegeten en zijn redelijk lang houdbaar (mits koel en donker bewaard).
  • Macaroni en spaghetti haal ik bij de AH (euroshopper), rijst doorgaans ergens in de aanbieding. 
  • Lekkers: wij halen ook lekkere dingen in huis (soms nog wel eens teveel), maar probeer dit te beperken tot het weekend! Kijk voor de grap eens in andermans boodschappenkar, de meeste spullen die hierin liggen behoren tot de categorie snacks e.d. Hier gaat, vaak ongemerkt, veel geld in zitten!
  • Zegels sparen: doe ik alleen van de plus. Ik probeer hier alleen de aanbiedingen te halen en neem er dan meteen de koopzegels bij. Als het boekje vol is, heb je voor €4- aan zegels gekocht en krijg je er €6,- voor weer, dat is 50% winst! Het mooie van het systeem is dat je vaak niet eens in de gaten hebt dat je er zegels 'bijkoopt', het gaat heel geleidelijk en zo hebben wij een klein spaarpotje voor bijvoorbeeld de vakantie of een verjaardag!
Verder hebben we geen senseo (dit is echt de allerduurste manier van koffiedrinken), wij zetten gewoon een kan koffie 's avonds. Als we frituren, proberen we thuis te frituren. Ondanks dat je het frituurvet moet vervangen en ik dit vrij prijzig vindt, is zelf frituren véél goedkoper dan wat halen bij de cafetaria! Manlief drinkt vrij veel cola en is helemaal overstag naar de lidl-cola (merk freeway), scheelt weer want deze is €0,52 per 2 liter. Ikzelf drink doorgaans water, ranja, thee en koffie. In plaats van koekjes nemen we vaak een plak ontbijtkoek of een beschuit bij de koffie (toegegeven: het niet halen van koekjes is puur zelfbescherming, ik heb in no-time de koekjestrommel leeg)!

Ik geloof dat dit wel zo'n beetje de meeste tips zijn die ik zelf hanteer. Mocht iemand nog andere tips hebben, dan hoor ik deze graag!

5 opmerkingen:

  1. Ik koop (veel) bio producten die zijn vaak minder in de aabieding dan de gewone. Maar ik vind jouw systeen wel erg professioneel.
    Lekkere dingen maak ik zelf.
    Jij maakt menu van de aanbiedingen, ik van het seizoen en volgens mij komt dat wel op hetzelfde neer....
    Heb je trouwens ook moestuin? Hoe klein dan ook? Ik maar een paar vierkante meters maar toch konden we zeker 2 keer in de week daaruit eten afgelopen zomer.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frituurvet is toch niet zo duur? Gooi altijd twee liter zonnebloemolie erin, kost iets meer dan € 2 maar dat kan bij een Sl.igro ofzo vast goedkoper.

    Verder kopen we van die gewone volkorenkoekjes, drie rollen voor € 0,90 ofzo. Er zitten geen rare e-nummers of veel suiker in.

    Verder zo veel veel mogelijk regionaal en van het seizoen...

    Maar echt besparen op boodschappen doe ik niet maar jouw systeem is wel goed zeker van dat brood!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties!

    @Natuurlijk Zuinig: we hebben hier (nog) geen moestuin. Ik wil wel een stukje tuin gebruiken om een aantal dingen te planten. Afgelopen jaar hadden we (bij wijze van proef) bonen in de tuin, werkte perfect! Deze week bij de Aldi een paar zakjes gehaald met zaden voor kropsla, courgette en komkommer á €0,29 per stuk! Heb nog zaden voor bonen en wil nog zaden halen voor paprika's. En dan maar zien of het wil met mijn niet-zo-heel-groene vingers.

    @Valhalla: ik ben echt een mietje :-) Ik durf niet goed te frituren met zonnebloemolie. Komt waarschijnlijk doordat we afgelopen jaar brand hebben gehad. Wil me er wel in gaan verdiepen (brandgevaar e.d.)! Regionaal en van het seizoen wil ik ook meer gaan doen, genoeg (fruit/kippen)boeren hier in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er echt lekker georganiseerd uit, super!Frituren doen we hier ook gewoon met zonnebloemolie, doe ik al jaren. (niet met dezelfde olie, hoor ;-))
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat grappig, zelf kook ik juist bij voorkeur verse groente, omdat het uit een potje nooit de hoeveelheid is die we nodig hebben.
    Ook kopen we grotendeels biologisch, daar is ook minder keuze in, in potjes etc.
    Vlees kopen we ook biologisch hoewel de keuze beperkt is. Ik zou wel weer 'ns lekkere gekookte of gebakken runderlever willen eten, maar dat kun je niet bio krijgen in de supers en niet-biologisch lijkt me niet verstandig, als je naar de functie van de lever in het lichaam kijkt...

    BeantwoordenVerwijderen