donderdag 2 december 2010

Sparen - een andere spaarrekening

Het is dan eindelijk zover! Na lang wikken en wegen en tot slot aangemoedigd door de site http://www.vanspaarbankveranderen.nl/ hebben we een (internet)spaarrekening geopend bij Centraal Beheer Achmea tegen een rentepercentage van 2,5% én het bedrag blijft vrij opneembaar.

We baalden namelijk een beetje van het lage rentepercentage op onze huidige spaarrekening (1,2 tot 1,8%) en na enig uitzoekwerk bleek dat ons spaargeld op een andere rekening bij een andere bank meer rente opbracht! Het blijkt allemaal veilig e.d. te zijn, dus in januari zal ik een gedeelte van ons spaargeld overmaken naar de andere rekening. Het gaat niet om een ontzettend groot spaarkapitaal, maar toch.. een beetje spannend blijft het natuurlijk wel!

Ook heb ik gekeken of we het geld dat bij dochterlief op de rekening staat, kunnen wegzetten tegen een hoger rentepercentage (maar dan bij dezelfde bank) voor een aantal jaar. De eerste jaren zal ze dat geld echt nog niet missen en/of nodig hebben en als er in de tussentijd een paar extra veilige eurootjes aan rente bijkomen is dat uiteindelijk alleen maar fijn dacht ik zo. We laten ons binnenkort hierover voorlichten (lijkt weer of het om heel veel geld gaat, helaas niet, maar elke euro is er één toch?)


Ps: lees ook eens de blogs 'Slordige spaarders' en 'Vijf spaarvalkuilen' van Erica Verdegaal

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen dat jij daar ook mee bezig bent! 2,5 % is de moeite! Wij sparen sinds kort bij Aegon Eigen Stijl sparen, voor minimaal 2 %.
    Dit werkt met spaarpotjes, dat vind ik echt super: ik heb verschillende potjes voor bijv. verbouwing, vakantie, onvoorzien enz. De rente loopt op naarmate je meer hebt, of meer per maand spaart, op 1 potje krijg ik 2,28.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nu nog een spaarrekening bij Moneyou. Maar ik denk er toch langzaamaan om een andere te nemen voor m'n lange termijn sparen. Ik heb nog een deposito staan, wat ook wel wat extra rente oplevert.
    Ook bij mij zijn het geen hele grote bedragen, maar ik vind het nog steeds ontzettend veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Corine, ik heb even snel gekeken naar het systeem van Aegon Eigen Stijl sparen, ik vind dat spaarpotjesidee ook wel erg handig! Voor ons is dat echter nog niet aan de orde, omdat ik (als dat nodig) is wel direct bij het spaargeld wil kunnen komen zonder opnamekosten te hoeven betalen. Misschien over een 'tijdje' is dat ook wel wat voor ons..

    @lottebees, ja ik vind dat ook veel! Vooral nu ik veel bewuster met de inkomsten en uitgaven bezig ben.. Voorheen dacht ik dat de renteverschillen verwaarloosbaar waren tenzij je iets voor 30 jaar vast liet zetten. Niet dus :) Zijn toch zo maar weer een paar extra tientjes per jaar!

    BeantwoordenVerwijderen