vrijdag 10 december 2010

Best confronterend dat consuminderen..

Ik houd van douchen.. het liefst lekker lang en dus met zoveel mogelijk water! Nu ben ik pas sinds kort begonnen met een blog en ben daardoor ook onze meterstanden gaan bijhouden. Overal lees ik dat mensen zo kort mogelijk willen douchen.. En ik? Nee, ik niet.. want zo dacht ik, wat kost zo'n douchebeurt nu helemaal? (afgezien van de verspilling) Water is toch praktisch gratis?..

FOUT GEDACHT...

Ik surfde naar de site van het NIBUD en daar las ik dat een gemiddelde douchebeurt met een electrische boiler €0,45 kost.. Valt mee op zich, ware het niet dat ik absoluut niet gemiddeld douche.. Ik kan er met gemak een half uur onderstaan (ja asociaal, ik weet het). Dus dat loopt aardig in de euro's!

Dat is gelijk mijn eerste goede voornemen, dat niet pas in het nieuw jaar ingang heeft, maar per direct! Lang douchen doe ik voortaan wel in de sporthal na het sporten (zo'n 2x per week).

Verder lezend op de site zag ik dat een bad nemen bij ons €0,95 kost.
Wassen kost zo'n €0,90 per wasbeurt (incl. waspoeder e.d.) en het gebruik van de wasdroger (we hebben een condensdroger) kost €1,30 per droogbeurt!! Zeker weten dat ik vaker de was op zolder of buiten laten drogen!

Best confronterend dat consuminderen :)

3 opmerkingen:

  1. ja dat is inderdaad schrikken he! Ik las dat ook vorig jaar op de site van het nibud en toen heb ik een kookwekker in de badkamer gezet en die ingesteld op 5 minuten.
    De droger heb ik om dezelfde reden de deur uitgedaan, het huis is groot genoed dus we kunnen de was makkelijk ophangen. Scheelt enorm in de kosten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben inmiddels al een maand of 2 bezig met effectief op water en stroom aan het besparen. Nu nog als oefening, maar straks zal ik moeten.
    Dat snel douchen doe ik nu ook (dat half uurtje douchen ken ik) en kindlief doet net zo goed met me mee. De droger gaat minimaal 1 keer per week minder aan. En we doen overal de stekkers uit als het even kan. Zo ook de verwarming net een graadje lager waar mogelijk.

    Al die besparingen hou ik dan bij in een bestandje en aan het eind van de week gaat dat geld in potje, voor de komende zomer. Dan kost me dat geen geld uit eventueel huishoudgeld, wat er gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tip die link naar die werkbladen! Ik zag net dat je nog niet zo heel lang blogt. Ik ga je volgen!
    Ik heb sinds een half jaar een douchewekker, klinkt stom, maar het werkt wel. Ik verbruikte erg veel water. De afgelopen maanden is m'n gemiddelde verbruik sterk verminderd. Ik stel hem altijd in op 7 minuten. Dat is genoeg om normaal te kunnen douchen.

    BeantwoordenVerwijderen