vrijdag 16 september 2011

Recept: Appelcakejes (zonder boter!)

Ik vond hier een recept voor cakejes zonder boter. Ik had de ingrediënten verder in huis (alleen de appels waren op, daarom heb ik appelmoes ipv appels gebruikt), dus meteen maar even uitgeprobeerd! Ik had niet verwacht dat het wat zou worden, maar eerlijk is eerlijk, ze zijn heel erg lekker geworden! Dochterlief had geluk, ze mocht tussen de middag een cakeje voorproeven :)


Dit is het recept voor: appelcakejes (zonder boter!)
Bereidingstijd:
45 minuten
Personen:
12

Ingrediënten
voor cakejes:
150 gr. appelmoes van 2 appels (of uit potje)
3 eieren
150 gr. suiker
150 gr. zelfrijzend bakmeel
voor versiering:
1,5 eetlepel bosbessen
15 gram geraspte pure chocolade
1 tot 1,5 eetlepel kookroom (of koffiemelk)


Benodigdheden
muffinbakvorm
papieren cake-bakjes
oven voorverwarmd op 175 graden C.
(staaf)mixer
eventueel magnetron voor appelmoes en/of chocoladetopping

Bereiding
Appelmoes:
2 appels schillen, klokhuisverwijderen en in stukjes gesneden in een schaaltje 4 minuten in de magnetron koken. Beetje laten afkoelen, afgieten en fijn prakken (eventueel met staafmixer pureren). Verder af laten koelen.
Eieren met suiker schuimig kloppen. In delen afwisselend de appelmoes en het zelfrijzend bakmeel toevoegen. De papieren vormpjes in de muffinvorm 3/4 vullen met het mengsel. In een gedeelte van de cakejes een lepeltje bosbessen toevoegen en in de oven gedurende 20 minuten laten bakken.
De chocolade mengen met de room en dit in de magnetron aan de kook brengen (pas op want dat gaat heel snel). Met bolle kant van een theelepeltje steeds een warm cakeje ermee insmeren.

6 opmerkingen:

  1. Die zien er lekker uit!!
    En het lijkt me ook een lekker (slank) recept, dit ga ik zeker uitproberen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo ga ik ook proberen lekker weinig calorieen. Dankje!! groetjes Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bakken zonder boter?! Ik wist niet dat dat kon. Zijn ze heel 'mager'?

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superrecept!! Zaterdag heb ik een dubbele hoeveelheid gebruikt en er een tulband van gebakken, en hij was echt superlekker! Ik heb er hele leuke reacties op gehad. Zou het ook bijv. met aardbeienmoes of iets dergelijks kunnen?
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de leuke reacties (al is het niet mijn eigen bedenksel), ik was zelf eigenlijk net zo verbaasd dat je kon bakken zonder boter ;)

    @Nicole, als je bedoeld of ze ook magertjes smaken ;) Nee hoor, ze smaken gewoon heel erg goed!

    @Corine, ik heb geen idee.. Is misschien wel een keer het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk recept.
    Ik ga deze zeker een keer proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen