maandag 12 september 2011

Boodschappen en weekmenu

We zitten nu weer helemaal in ons ritme. Dochter begint aan haar tweede schoolweek en manlief gaat ook de tweede werkweek in. Uitstekend moment om weer te beginnen met het opstellen van het weekmenu en de uitgaven voor de boodschappen weer in de gaten te houden.

Het weekmenu ziet er komende week zo uit:

Maandag
Aardappelen, roerbakgroente, kipfilet

Dinsdag
Oma kookt
Oma-dag
Woensdag
Zalm + visfilet, aardappelpuree + rode kool/sperziebonen
Vis-dag
Donderdag
Spaghetti
Pasta-dag
Vrijdag
Aardappelen, speklap + groente

Zaterdag
Kinderfeestje > patat + frikandel
Patat, pannenkoek of pizza-dag
Zondag
Nasi


 Wat betreft de boodschappen: ik heb inmiddels een mooie voorraad aangelegd van producten. Zo heb ik een hele lading groenten in pot in de aanbieding gekocht, die ik dan kan afwisselen met verse groenten en groenten uit de diepvries. Ik heb een voorraad appelmoes bij de Action gehaald รก 0,29ct per potje. Macaroni en spaghetti-saus maakte ik eigenlijk altijd uit een pakje, niet zo heel erg gezond en ook niet heel erg besparend. Sinds kort maak ik de saus zelf van gepelde tomaten uit blik en deze is zeker net zo lekker, goedkoper en bovendien ook gezonder dan saus uit een pakje. Ik heb me laten vertellen dat gepelde tomaten uit blik bijna net zo gezond zijn als verse tomaten uit de winkel, dus ik heb hiervan een aantal blikken gekocht samen met een paar blikjes tomatenpuree. Voordeel: het zal niet snel bederven en ik kan snel een lekkere pasta op tafel zetten!
Wat betreft de pasta's zelf. Ik haalde macaroni-schelpjes en spaghetti altijd van het merk Euroshopper, deze vinden we alledrie lekker en het is goedkoop. Vandaag heb ik bij de plus de spaghetti gehaald van Honig, namelijk 'vezelrijk' (die uit de aanbieding). Ben benieuwd hoe deze spaghetti smaakt, al heb ik wel altijd mijn twijfels over hoe 'vezelrijk' zo'n product nu echt is. Soms hoor je ook dat ze er dan allerlei chemische troep aan toevoegen.. Iemand ervaring met dit product? Nou goed, we zien het vanzelf wel :)
Wat betreft de uitgaven voor de boodschappen; waarschijnlijk zal ik deze niet meer zo gedetailleerd noteren als eerder, omdat ik nu al veel bewuster boodschappen doe en er veel minder snoep, chips e.d. in ons huis komt. Ik wil graag weten wat we onder de streep aan boodschappen kwijt zijn in de maand, hopelijk valt het mee, aangezien we nu zo'n mooie basisvoorraad hebben opgebouwd.

3 opmerkingen:

  1. Ik kookte afgelopen zomer 2 keer zelf saus. Die is nu helemaal klaar in potten om zo gebruikt te worden. Het is dan niet super goedkoop, maar wel erg lekker. Het was een probeersel, omdat we gaan voor een eigen moestuin en komend jaar dus alle ingredienten uit eigen tuin kunnen halen.

    Ik maak soms ook zelf pasta. Het is redelijk arbeidsintensied, maar wel erg lekker. Ik wil straks (als we een nieuwe vriezer hebben) er een aantal bakjes van maken. Gewoon het deeg maken en in een bolletje invriezen na het rusten. Dan is de pasta zo klaar en lekker en gezond (en dan stop je er dus niks kunstmatigs in) Het is nog goedkoop ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel lekker uit. En gerecht van dinsdag lijkt mij heerlijk makkelijk ;-))).

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ja de dinsdag is hier ook favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen