donderdag 7 juli 2011

Pannenkoeken!

Ik heb zelf pannenkoeken gebakken van zelfrijzend bakmeel!
De meeste bloggers doen dit natuurlijk allang, maar ik kocht altijd gewoon een pakje met pannenkoekenmix van een willekeurig merk. Wist ik veel :)

Maargoed, ik gebruikte het pannenkoekenrecept van Teunie en ik verbaasde me erover dat het eigenlijk net zo makkelijk is (zo niet, makkelijker) dan wanneer je mix uit een pakje gebruikt!

Dat was alvast één pluspunt (ik kon het makkelijk maken), het tweede pluspunt was dat de pannenkoeken er heerlijk uitzagen! Nu het laatste en belangrijkste punt nog, de smaak :)
Ik maak eigenlijk altijd pannenkoeken naturel, met spek en met appel en voor het oordelen over de smaak had ik een kritische jury (man- en dochterlief) tot mijn beschikking. En gelukkig, ze waren het er allebei over eens dat het heerlijke pannenkoeken waren!!

Kant en klare pannenkoekmixen komen er hier dus niet meer in, ik kan zelf net zo snel (en goedkoper) de mix maken en de pannenkoeken zijn minstens net zo lekker!

Voor de liefhebbers nog even het recept van Teunie:
Doe 500 gram zelfrijzend bakmeel in een kom. Maak er een kuiltje in en breek daar 2 of 3 eieren boven. Doe er een snuf zout bij. Giet 3 kwart van 1 liter melk er omheen en zet de mixer er op de hoogste stand in. Als het een klontvrij beslag is, giet je er de rest van de melk in beetjes bij. Als laatste roer je er een flinke scheut zonnebloemolie of wat gesmolten margarine door en klaar is je beslag.
Ps: Vaak vervang ik een deel van het zelfrijzend bakmeel door een schep tarwemeel (bruin dus). Dan worden de pannenkoeken voedzamer.

3 opmerkingen:

  1. Eigelijk van allemaal dingen die ik hier vaak gewoon in huis heb staan. Dat is toch wel iets om te proberen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het zelf op deze manier 600 gr bloem
    5 grote eieren en 1200 cc melk.
    Dus alles verdubbelen en per 100 gram een ei.

    Het originele recept is dus 300 gr bloem
    3 eieren en 600 cc melk maar dat is voor ons gezin te weinig. Als je de bloem eerst zeeft is nog fijner. En dan krijg je helemaal geen kluitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het was erg lekker ik heb de helft gedaan want ik ben maar alleen

    BeantwoordenVerwijderen