woensdag 13 juli 2011

Energieprijs: hoppen is beter dan vastzetten!

In ons lokale dagblad stond een artikel in het economie-katern met de titel: "Energieprijs: hoppen is beter dan vastzetten". Nou mijn aandacht was gewekt :) Vorig jaar zijn wij namelijk voor het eerst overgestapt naar een andere energieleverancier, de tarieven waren dezelfde, maar we kregen een welkomstbonus van €400,-! In eerste instantie vond ik het overstappen een beetje griezelig, maar het is me reuze meegevallen. Dit jaar ben ik daarom weer van plan om over te stappen naar een andere energieleverancier als er een goede aanbieding is!

Helaas, kan ik het artikel nergens digitaal terugvinden, daarom hieronder een korte samenvatting:
Moraal van het artikel is dat het vastzetten van de energieprijs maar zeer incidenteel voordeliger is dan een variabel prijscontract. Voor een twee- of driejarig contract betaal je vaak 30 tot 40 procent meer in vergelijking met het variabele tarief. Tijdens de contractperiode moet de energieprijs met 60 tot 70 procent omhoog gaan, wil je voordeel behalen. Opmerking: als je op het juiste moment instapt kan een vast contract lonend zijn. Stap je te laat in, dan zit je eraan vast.
Consumenten vergeten bovendien nogal eens dat de helft van de energienota bestaat uit transportkosten en belastingen. Daarvoor geldt de vaste prijsgarantie niet. Verbruikers zijn ook geneigd vooral naar de stroomprijs te kijken, terwijl gas driekwart van de leveringskosten uitmaakt.
Consumentenbond, Consumers United en Energieprijzen.nl vinden dat de consument beter af is door te hoppen van de ene naar de andere aanbieder. Kortingen die gegeven worden maken overstappen juist interessant. Maar Nederland switcht niet massaal van leverancier: slechts 10 procent van vorig jaar.

3 opmerkingen:

  1. En toch stap ik niet meer over. Na een overstap vorig jaar heb ik zoveel gedoe gehad met dubbele en/of verkeerde rekeningen. Nu zit en blijf ik bij E.neco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bespaarmama, hoe kan ik met u in contact komen? Ik vroeg me namelijk af of u mijn website wilt opnemen in uw linkjes. Dan neem ik ook een link op van u in mijn website. Mijn website is http://www.energieprijzen-vergelijken.nl.

    Groetjes Frank

    BeantwoordenVerwijderen