dinsdag 26 juli 2011

Wel of geen zakgeld?

Dochter wordt straks 6 jaar en we twijfelen een beetje of we haar wel of geen zakgeld gaan geven. Als echte bespaarders willen we haar natuurlijk ook een stukje financiƫle opvoeding meegeven. Dochter vindt geld prachtig, maar wil het met alle liefde ook weggeven aan bijvoorbeeld de juf, vriendinnetjes of een lieve oom en tante die het volgens haar wel nodig hebben. Nu is dat wel heel erg lief, maar wat ons betreft is dat niet helemaal de bedoeling van sparen :)

Nu is mijn vraag, geven jullie jullie kinderen zakgeld? En zo ja, hoeveel en probeer je ook te sturen in het spaar- cq. uitgeef-gedrag?

4 opmerkingen:

  1. Op Nibud site staat er een stuk ver. Maar is financiele opvoeding niet ene kwestie van laten leren? Zakgeld geven en verwachten dat ze het meteen spaart? Als zij het weg wil geven, dan leert ze daar toch wat van want op het moment dat ze iets wil kopen heeft ze zelf geen geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kreeg zoonlief elke maand €5 zakgeld van mijn opa. Dat is dan helaas wel gestopt, maar het is door ons omgezet in elke week €1. Hij kan enorm goed sparen en weet dan ook wat hij wil gaan doen met z'n hard gespaarde centjes.
    Ik stuur niet erg, maar ik zeg altijd wel: je moet het zeker weten, want uitgegeven is uitgegeven. Dat heeft hij inmiddels wel redelijk door, want hij telt eerst z'n geld, dan bedenkt hij of hij genoeg heeft voor wat hij wil en wat hij overhoudt. Voor misschien nog wel iets leuks.

    Maar gelukkig zijn er tegenwoordig wel redelijk wat ouders die vinden dat kinderen gewoon zelf moeten leren omgaan met hun geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zakgeld, doen! Niet een te groot bedrag.
    Ik zie zakgeld als leergeld.
    Ik denk dat het ook een kwestie is van consequent zijn; je hebt het geld niet dan moet je nog even sparen. (en dan niet als ouders bijgeven of geld bij je laten lenen). En een kwestie van voorbeeldgedrag door de ouders! En volgens mij is dat wel gericht op besparen. Als de appel niet ver van de boom valt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zou het ook zeker doen. Het is juist om te leren met geld om te gaan en te leren sparen voor iets. Geeft niets als het in het begin nog moeilijk is. Geeft juist weer reden tot een goed gesprek met je dochter, toch?!
    Ik heb van dichtbij ook de voorbeelden in de praktijk gezien van kinderen die nooit zakgeld hebben gekregen en dus de waarde van geld niet kenden en er ook niet mee om konden (kunnen?) gaan.

    Onze dochter was er nogal vroeg bij trouwens, die kreeg al vanaf haar 3e verjaardag zakgeld. Ze hoeft er nu nog geen andere dingen van te doen dan voor zichzelf wat leuks te kopen. Maar sparen kan ze nu al erg goed. Ze denkt ook al echt na over wat ze ervan wilt hebben. Een enkele keer koopt ze er een paar snoepjes van maar meestal niet hoor. En vorige week heeft ze uit haar portemonnee een centje gepakt voor de hongerige kindjes in Afrika en dat afgelopen zondag in de collectezak gedaan in de kerk.

    Nou, dat was weer een heel verhaal van mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen