donderdag 22 december 2011

Collectes en donateursacties (en buurmeisjes) enzo..

Wij wonen in een nieuwbouwwijk en ik heb het gevoel dat hier veel vaker gecollecteerd word dan in onze oude wijk. Zullen ze denken dat hier meer geld te halen valt?

Ik sla eigenlijk nooit geen collecte of donateursactie af. Vooral de plaatselijke sportverenigingen wil ik altijd wel steunen. We wonen namelijk in een dorp en vaak zie of hoor je wel wat ze met de opbrengsten hebben gedaan, dat doet me altijd wel goed. Vaak krijg je er ook nog iets voor terug, zo gaan ze hier rond met bloembollen, rookworsten, potgrond, uien, strooizout e.d. Ik zal me ook nooit verstoppen achter de bank of (zoals ik laatst las) buitenlands geld of tabaksmunten e.d. in de collectebus gooien, dat vind ik wel zo laag bij de grond. Wees dan een man/vrouw en zeg dat je deze keer liever afslaat.

Nu is wel altijd het dilemma: hoeveel geld gooi ik in die collectebus? Nu is het niet altijd een dilemma, want soms moet ik echt heel diep in mijn tas duiken om er nog wat kleingeld uit op te duikelen :) Over het algemeen doe ik een euro in elke collectebus en dat vind ik voor ons ook echt meer dan genoeg!

Over goede doelen gesproken; er woont bij ons een gezin in de straat en dat doet zelf ook echt aan elk goed doel mee. Is er bijvoorbeeld een ramp gebeurd of is er zoals nu een actie voor serious request, dan gaat er altijd een meisje van dat gezin de hele buurt met cakejes en zelfgemaakte knutsels rond die je dan kunt kopen voor een bepaald bedrag. De opbrengst doet ze naar het goede doel zegt ze.. Nu geloof ik dat op zich nog wel, maar een heel klein beetje irritant worden die acties wel. Want het is sowieso elke maand wel een keer raak :) Ik vind het eigenlijk een soort van sociale dwang, want ik zie dat het meisje haar best heeft gedaan en wil haar niet zomaar afschepen, maar aan de andere kant vind ik dat ik zelf moet weten of ik wat aan dat goede doel geef (en dan weet ik dat het bedrag ook daadwerkelijk overkomt). Nu zou je kunnen zeggen: wees een vrouw en zeg het haar gewoon (oh ironie), maar het is echt zo'n meisje met zacht karakter, dat ik dat nog niet gedurfd heb..

Ook komt ze met vriendinnetjes vaak langs voor een zogenaamd ruilspel. Ze gaan dan van deur naar deur om "iets" te ruilen. Vaak hebben ze een smoezelig knuffeltje of iets dergelijks wat ze dan voor iets anders willen ruilen..Om heel eerlijk te zijn snap ik haar ouders ook niet helemaal, ik zou niet willen dat mijn dochter zo vaak (onofficieel) langs de deuren zou venten voor goede doelen (of in het geval van het ruilspel: voor zichzelf), maargoed ieder zijn eigen opvoeding.

Wat vind jij van collectes e.d.? Hoeveel geef jij gemiddeld aan een goed doel?
Enne.. wat vind jij van de goede doelen en ruilspellen van mijn buurmeisje? Zal ik er iets van zeggen of stel ik me aan?

12 opmerkingen:

  1. Het ligt een beetje wat ik in mijn portemonnee heb, vaak pinnen we toch alles en heb ik weinig muntgeld. Nu leg ik het altijd wel apart om op collectes voorbereid te zijn. Maar dan toch een euro, meer niet, of het moet een heel goed doel zijn en ik heb net een extraatje gehad :-).

    Aan loterijen doe ik per definitie niet mee, dan geef ik liever een gewoon bedrag.
    Sponsorlopen heb ik ook een hekel aan, dan geef ik gewoon een vast bedrag ongeacht het aantal rondjes.

    Als ik zo'n buurmeisje zou hebben zou ik er wel snel klaar mee zijn denk ik en haar (of haar ouders) toch zeggen dat ik daar niet meer aan mee doe tenzij ze toestemming heeft om de deuren bij langs te gaan met officiële acties. Je kunt mensen wat dat betreft ook niet al te goed vertrouwen ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons wordt er weinig gecollecteerd en wat er in de bus gaat dat hangt er maar net van af wat ik in huis heb. Wat er wel veel gebeurd bij ons is dat ze langs komen om je als vaste donateur in te schrijven. Hier doe ik eigenlijk nooit aan, ik zoek liever zelf een goed doel uit.
    Zo'n meisje zou ik wel in de buurt willen hebben. Sorry dat ik het zeg, maar hier in de buurt wonen alleen onopgevoede mormels die herrie schoppen en rotzooi maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een sticker op de voordeur geplakt zitten dat ik geen collectanten, geen verkopers en geen geloofsovertuigers aan de deur wil hebben. En tegen kinderen die aan de deur staan zeg ik altijd nee. Tegen de tijd van de kinderpostzegels plak ik een briefje op de deur dat ik die niet wil hebben. Misschien wat bot, maar ik bepaal zelf wel aan wie, hoeveel en hoe en wat ik geef. En van dat gebel aan de deur word ik ook helemaal niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te lezen jouw blog!! Ben er viavia op gekomen en wil eventjes terug gaan lezen hoor ;-)

    W.b.t. collectes, ik denk dat die hier in het dorp redelijk normaal zijn, niet mega veel ofzo. Doe er altijd in net wat ik in huis heb, maar meestal niet meer dan 1 euro. Wij geven zelf al aan een goed doel en het moet wel te doen blijven. Pas ook een keer kinderen van de andere kant van het dorp die voor zo'n ruilspel kwamen, geruild met iets uit de kast wat ik toch nooit gebruik. Maar als ze daar vaker mee zouden komen zou ik nee gaan zeggen denk ik. W.b.t. je buurmeisje: je kan natuurlijk gerust een keer nee zeggen. Zo'n meisje krijgt hopelijk thuis toch ook te horen voordat ze begint dat niet iedereen mee zal doen? Zo koop ik dus nooit kinderpostzegels. De eerste keer wel moeilijk om nee te zeggen, maar ik kan (met een gezin met 5 kids) ook niet overal aan meedoen.
    Pas was mijn tweede met een vriendje langs de deuren gegaan voor een heitje voor een karweitje (zonder dat ik dat wist): daar heb ik hem wel op aangesproken, dat ik dat niet wil. Vond dat heel vervelend, voelde voor mij als bedelen en hij komt thuis echt niks tekort!

    Groetjes,Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elke collecte krijgt een euro.
    En van kinderen koop ik vaak niets....erg he??!!
    Vaak vind ik het ook niet kunnen met wat ze "leuren";-)Doe het dan als volwassene zelf...
    Ik koop er alleen iets van als ik echt een binding met het doel heb en er vertrouwen in heb dat het geld goed terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb komend jaar 3 studerende kinderen, dus goede doelen gaan nu echt een bezuinigingspost worden. Mijn zoon werkt in de Goede Doelen Winkel gewerkt (eind januari gaat die winkel definitief sluiten) en meldt dat goede doelen vooral draaien op de inzet van BNers. Dat is ook de reden dat de winkel moet sluiten: ze kunnen niet meer opboksen tegen de aandacht die BNers voor een goed doel trekken. Ik heb mijn bedenkingen bij al die sponsorlopen en inzamelingsacties, sinds mijn tweede zoon in Ghana lesgegeven heeft. Je zag daar gewoon hoe het werkt, hoe harder jij hulp geeft, hoe passiever de leraren daar worden. Ik ben niet zo dat ik helemaal niets meer wil geven, maar er zit veel kaf tussen het koren en het is de kunst dat kaf van het koren te scheiden. In het wereldwijd verslepen van schriften, pennen en gebreide mutsjes zie ik bijvoorbeeld ook niets, doorgaans verniel je daarmee de lokale economie. Als het noodhulp is, is het vaak wel een ander verhaal, maar zelfs dan.. komt het niet altijd goed terecht. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan het me veroorloven om 5 euro per keer geven maar er zijn tijden geweest dat ik nog geen 25 cent kon geven en dat ook niet deed. Hier ongeveer 10 à 12 collectes per jaar. Koek, potaarde, perkplantjes en strooizout koop ik ook van de verenigingen hier op het dorp. Geld overmaken doe ik alleen als er acute nood is. Wat het buurmeisje betreft zeg gewoon dat je daar geen geld voor hebt.
    Deed ik ook altijd en dan ben je op z´n snel van het gezeur af!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geef an collectes ook meestal wel een euro. Al is het alleen maar voor de mensen die langs de deuren gaan. Die acties van je buurmeisje zou ik ook niet zo blij mee zijn. Ik vind het van de ouders ook wel een beetje raar hoor, om je kind zo langs de deuren te sturen. Nee ik zou mijn dochter dat dus echt niet laten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb hetzelfde idee! Ik woon ook in een nieuwbouwwijk en zo komen te pas en onpas collecteren.
    Mijn antwoord is echter altijd hetzelfde (ook aan buurmeisjes, sorry): wij geven niet aan de deur...

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik geef ook aan ieder collectant een euro.
    Dan denk ik: 'dat is mijn euro, als van al die 17 miljoen nederlanders nou 1/3 dat ook doet, dan is dit goede doel wel dik binnen!"
    Als die 5.6 miljoen nederlanders dat niet doen, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.
    Je kan de hele wereld niet op je nek dragen.
    Maar nou je buurmeisje. Oi ik voel het helemaal met je mee. Zeg daar maar eens nee tegen. Het ruilspel is voor mij geen probleem. Ga maar lekker een deurtje verder ruilen. Want dat vind ik eigenlijk heel erg raar. (ja idd ook van de ouders)Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!
    Nu het gevoel je heeft bekropen dat al die ijver voor ieder goed doel wel een beetje veel van het goede is, zou ik daar ook wat mee doen.
    Je mag best een beetje wantrouwend zijn, want je zal niet de eerste zijn die wordt opgelicht.
    Gewoon toch maar zeggen dat je 'een keertje overslaat'. Dat klinkt wat minder hard maar je verplicht voelen is heel vervelend..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. persoonlijk kan ik vaak niets geven aan collectanten.
    wij hebben gewoon het geld er niet voor.
    ik weet wel wat over hoe het met collectanten in zijn werk gaat. mensen worden via telefoontjes, deur aan deur bezoekjes of email nieuwsbrieven van de betreffende goede doelen gevraagd om te collecteren en vaak zijn dat dan de wijken waar deze mensen zelf wonen.
    ik heb zelf ook gecollecteerd, ook dat lukt niet meer vanwege mijn gezondheid.
    en je buurmeisje, die zou ik gewoon zeggen dat je dat niet wilt doen of niet kan doen en inderdaad die ouders zouden beter moeten weten. het is niet echt prettig voor de buren lijkt me zo. ik zou zeggen, kies 1 goed doel per jaar. dan blijft het voor iedereen leuk. kinderen zijn zelf ook direct in het geven van hun mening en daardoor kunnen ze ook beter met een afwijzing omgaan, zolang je die natuurlijk vriendelijk brengt, dus komt vast wel goed hoor als je haar het uitlegt. groetjes Talia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor alle reacties!
    Het is net alsof ze mijn blog gelezen heeft, want ze is sindsdien niet meer geweest! Mocht ze binnenkort toch weer vaker langskomen, dan zal ik het haar vriendelijk uitleggen dat we niet meer meedoen :)

    BeantwoordenVerwijderen