dinsdag 20 december 2011

Hoeveel luiers en in welke maat?

Ik verveel me geloof ik een beetje, kleinste dochter doet het super, drinkt en slaapt goed.. Dus ik ben een beetje aan het lanterfanten vandaag.

Daarom maar eens uitgerekend hoeveel pakken luiers we ongeveer nodig zullen hebben het komende jaar en in welke maat. Ik heb hiervoor het groeiboekje van oudste dochter uit de kast gepakt en aan de hand hiervan een schemaatje gemaakt. Mocht iemand het schema voor eigen kind willen gebruiken, dochter was een flinke baby én peuter dus ik heb de maten ruim aangehouden. Ik koop namelijk liever een pak in een kleinere maat bij dan dat ik een kleinere maat luiers overhoudt. Verder ga ik er vanuit dat er in één week ook één pak luiers word verbruikt (niet zo'n klein pak, maar een pak waar ongeveer 40 luiers inzitten).

Ik kwam globaal op onderstaand schema:
luiermaatKiloleeftijdaantal pakken
10-50 tot 4 weken4
23 tot 6kg4 tot 8 weken4
34 tot 9kg8 weken tot 6 maand16
47 tot 18kg6 tot 12 maand24


Zoals gezegd; als je bovenstaand schema wilt gebruiken dan is dit op eigen risico :) Het is niet tot in detail uitgewerkt, maar het geeft mij een globale indruk van wat we het komende jaar nodig zouden hebben aan luiers, zodat ik ze eventueel met een goede korting zou kunnen kopen als de gelegenheid er is (bijv. door korting-op-korting) zonder dat ik te kleine luiers hoef weg te doen.


17 opmerkingen:

  1. En nu goed alle folders in de gaten houden;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je net een blogje over luiers schrijft.
    Zat er ook over te denken. Dan wel niet het aantal (kan ik nog niet over meepraten maar vind jouw indicatie wel leuk om erbij te houden)
    Maar meer over de kwaliteit.
    Mijn dochter heeft nl nogal last van spuitluiers. Ga nu voor 's nachts een 2 proberen maar weet niet of dat effect heeft.
    Kan een groter formaat meer opnemen of zitten ze vooral ruimer?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en echt besparen doe je als je wasbare luiers neemt, ook als je waskosten (zeep, energie, afschrijving machine enz.) meerekent, ben je nog goedkoper uit dan met wegwerp. En eerder zindelijk natuurlijk. En geen lekkage!Wil je meer weten, bezoek dan onze site eens. Vriendelijke groet,
    Carien van Zorge
    Kaatje Katoen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lisette: haha, ja dat doen we.. maar dan sla ik meteen wat meer in, dan hoef ik ik voor mijn gevoel niet zoveel te zeulen ;)

    @kostwinnaar: een luier een maat groter nemen hielp hier bij oudste dochter altijd wel! Doordat ze groter zijn, nemen ze automatisch ook meer op. Het is in ieder geval het proberen waard :) Zowel pampers als kruidvat-luiers zijn hier favoriet, niet zo stug en nemen genoeg op!

    @Carien van Zorge: goed initiatief, maar wasbare luiers begin ik niet aan. Oudste was hier trouwens ook zo zindelijk met wegwerpluiers. Succes met de verkoop ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bespaarmama, hoe duurder en comfortabeler de luier des te langer dat het duurt voordat ie zindelijk wil worden (het maakt onze oudste zoon echt niet uit dat ie in een plasluier rondloopt).

    Maar ja, tegenwoordig zijn zelfs de luiers van de Aldi superabsorberend en comfortabel ..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-) als je het zo opschrijft is het wel een hele boel luiers.....
    katoenenluiers bespaart wel wat maar nadat ik dta vrij fanatiek bij mijn 2 oudsten gedaan had las ik ergens dat de waskosten en belasting voor t mulieu van de katoenen lappen etc etc co2 uitstoot ook niet mis was, dus toen heb ik de jongste 2 gewoon in de wegwerpluiers gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @spaarvarken, dat hoor je inderdaad vaak. Gelukkig voor ons vond onze oudste dochter de wc reuze-interessant ;) Ze was dan ook met 2,5 jaar helemaal zindelijk.. Hopelijk geld dat voor jongste dochter straks ook ;)

    @sillie, ik heb denk ik hetzelfde onderzoek gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig stukje heb ik geschreven. Onze dochter is twee en zit momenteel in maat 5. Uitgaande van 5 luiers per dag en uitgaande van 40 luiers per pak (is bij maat 5 minder) kom ik uit op 45 pakken per jaar. Ofwel rond de 500 euro. Jij verbruikt opzich weinig luiers. Hier alleen maar pampers en soms voor overdag een etos luier als er geen goede aanbiedingen van pampers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hé, dit is een leuke post, hier heb ik veel aan, aangezien ik over 7 weekjes een baby krijg en veel luiers ga kopen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Luier aanbieding bij de Luierkraam
    Billendoekjes voor € 1,- per pakjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Bespaarmama,

    Dank voor je overzicht van benodigde luiers, superhandig voor de aanstaande vader die tactisch wil inkopen. :)

    Groet, EJ
    Besparen is vooruitzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik sluit me geheel aan bij de aanstaande vader EJ hierboven!

    TK

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, mijn dochter is 4jr en ik verwacht over 2mnden mijn 2e kindje en dit schema is super dank je wel! Ik ben al lekker goedkoop aan het inkopen. Ik doe dit het liefst een beetje voorruit omdat dat mij rust geeft.
    nogmaals bedankt voor je luierblog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is ook handig om de juiste webwinkel te vinden waar je je pampers voor een zeer voordelige prijs kunt krijgen. Ik koop mijn Pampers altijd op dezelfde plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij kopen onze Pampers online, en de volgende dag worden ze aan de deur afgeleverd. Ze zijn sowieso goedkoper dan wanneer je naar de winkel gaat om ze te kopen. En vaak lopen er promoties die het nog eens zoveel goedkoper maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super handig! Wij kopen pampers Zowel wij als onze kleine is hier super blij mee. Wat zijn jullie ervairngen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vanaf 6 maanden al maat 4? 😅 mijn zoon was ouder als 1 toen we overstapte op 4 en nu bijna 2 en pas op 5 😅

    BeantwoordenVerwijderen