maandag 7 mei 2012

Gouden regel voor het kiezen van een auto-verzekering

Ik las in het Eurodrilboek van Casper van den Broek (geleend bij de bieb) een gouden regel voor het kiezen van de verzekering die bij de leeftijd van je auto past.

  • nul tot vier jaar: verzeker alles. dit heet ook wel een allriskverzekering. Je betaald weliswaar een hoog premiebedrag, maar je auto is nog veel geld waard. Het is goed dat je een andere auto kunt betalen.
  • vier tot acht jaar: verzeker sommige delen. Je spreekt nu van een beperkt casco-verzekering, soms ook WA-plus genoemd. Je auto is minder waard geworden en het is daarom niet verstandig om een dure verzekering te nemen. Bij botsingen krijg je geen schadevergoedingen meer, maar wel bij andere ongelukken, zoals storm, vandalisme, diefstal of (wilde) dieren op de weg.
  • Vanaf acht jaar: verzeker niks meer. Of beter gezegd, neem een Wettelijk Aansprakelijkheidsverzekering, ook wel WA-tje genoemd. Je eigen auto is amper meer wat waard, dus die kun je beter niet langer verzekeren. De hoogte van de premie die je daarvoor elk jaar moet betalen, weegt daar niet tegen op.
Let op: het is wettelijk verplicht om uit een van die drie soorten een keuze te maken. Dat is dus minimaal een WA-verzekering. Je zult immers altijd verzekerd moeten zijn voor als je een andere auto of persoon aanrijdt of schade toebrengt.

Aangezien onze auto van 6 jaar oud nog all-risk verzekerd is, heb ik meteen onze tussenpersoon gebeld (onze verzekeringen aangaande huis en auto's lopen daar in een pakket) om te vragen wat het verschil in premie is tussen all-risk en beperkt casco. Het antwoord krijg ik nog, waarschijnlijk laat ik de verzekering dan veranderen. We hadden bij aanschaf van de auto een allrisk-verzekering afgesloten, natuurlijk omdat de auto toen jonger was, maar ook omdat we bij schade door bijv. eigen schuld geen soortgelijke auto zouden kunnen kopen. Na de bouw van ons huis was de spaarpot zo goed als leeg en manlief heeft gewoon een auto nodig voor zijn werk. Momenteel is onze buffer wel zodanig opgebouwd dat we inmiddels zelf een vervangende zuinige auto zouden kunnen betalen mocht het nodig zijn (we hopen natuurlijk nog vele jaren met deze auto te rijden), maar het is wel een reden om bij een groot verschil in maandpremie de verzekering om te zetten in beperkt casco.

Edit: de ANWB heeft een handige koerslijst om de dagwaarde van je auto te bepalen (aan de hand van kenteken én op basis van merk, type en bouwjaar). Aan de hand van de dagwaarde kun je natuurlijk ook zelf beslissen of je auto die duurdere verzekering waard is óf dat je besluit dat je het risico zelf wel kunt dragen (dat is natuurlijk ook een besparingstip: verzeker alleen die risico's die je zelf niet kunt dragen).

Loop jij eens in de zoveel tijd je verzekeringen en dus ook je auto-verzekering na om te kijken of alles up-to-date is tegen een goede prijs?

7 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd niet, hoewel ik daar zeker wel het nut van in zie. Wij hebben een tweedehands auto, en ik weet eigenlijk niet eens hoe die verzekerd is. Schaam. Ik ga het nakijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook niet, komt omdat ik (te)veel vertrouwen in U.nive heb. Mijn auto is 5 jaar oud, maar de dagwaarde is naar het schijnt nog 9.500 euro en dat kan ik gewoon niet zo ophoesten dus daarom laat ik hem mooi allrisk verzekerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker nog een aardige dagwaarde, die zouden wij ook niet zomaar op kunnen hoesten. Je kunt de dagwaarde van je auto ook zelf checken op de site van de ANWB, ik heb een link in het artikel geplaatst!

      Verwijderen
    2. Daar heeft Dubbeltje helemaal gelijk in, als je die auto/schade niet per direct kan betalen is het wel verstandiger om te verzekeren.

      Helaas heb ik via mijn werk herhaaldelijk gezien hoe mensen met schade onderverzekerd waren en dus daarna ook geen auto meer konden kopen..

      Verwijderen
  3. Hahaha! Aan die koerslijst heb ik dus niets... Onze auto is ouder (18) dan de 12 jaar die de lijst maximaal aangeeft. Maar het maakt ook niet uit, onze auto is al WA verzekerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier gaan we jaarlijks met al onze verzekeringen bij een andere verzekeraar om prijs te vragen. Dit jaar brengt dat niets op, waarschijnlijk omdat we al zo goedkoop verzekerd zijn.

    Maar het is alleszins iets om in de gaten te houden, net als telecomabonnementen, nutsvoorzieningen, ... Daar ligt vaak een hoop geld voor het oprapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij telt niet alleen de prijs van de verzekeringen, maar meer de service van de maatschappij. Als ik alles moet gaan voorschieten en geen telefoonnummer heb van iemand met wie ik kontakt kan opnemen midden in de nacht kan de verzekring wel lekker goedkoop zijn, maar kies ik toch liever voor een betere dekking.

    BeantwoordenVerwijderen