donderdag 13 oktober 2011

Vriezer koken

Ik zou niet eens meer weten waar ik het ergens heb gelezen (vast bij één van de zoveel bespaartips), maar sinds kort doe ik ook (beperkt) aan vriezer koken. Vriezer koken betekend dat je eten kookt op voorraad. Een deel eten we op en het andere deel vriezen we in! Je bespaart tijd én geld. Juist doordat het eigenlijk supersimpel is, is het zo effectief :)

Ondanks dat ik probeer afgepast te koken, houd ik toch vaak veel over. Vaak bleven deze restjes in de koelkast staan en héél misschien kwam het één of twee dagen later toch nog op. Vaker belandden de restjes echter in de afvalbak :) Niet heel erg bespaarderig, ik weet het.

Nu kook ik soms gewoon grotere hoeveelheden en vries het overige in. Als ik weet dat we een dag minder tijd/zin hebben haal ik de bevroren porties uit de vriezer en leg ze de avond van tevoren in de koelkast zodat het langzaam kan ontdooien. Het enige wat ik dan nog hoef te doen is opbakken/opwarmen en eventueel macaroni e.d. erbij koken. Weinig moeite en toch een gezonde maaltijd :)

Helaas hebben we niet zo'n grote vriezer (3 laden, waarvan 1 kleine), dus echt hele grote voorraden zijn hier niet haalbaar. Voordeel is wel dat ik weet dat er geen porties onopgemerkt onderin de vriezer blijven liggen.

Wat vries ik in:
- macaroni/spaghettisaus (met groenten en gehakt)
- pizzasaus
- gebraden gehaktballen (zowel groot als klein)
- vulling voor wraps
- chili con carne (zonder aardappelpuree)
- stamppotten

Omdat we slechts beperkt ruimte hebben in onze diepvries. Vries ik alles zo 'plat' mogelijk in in diepvrieszakjes. Voordeel van het plat invriezen is dat er meer in de vriezer past en dat het ook sneller weer is ontdooit!

Wat ik nog eens wil proberen is nasi (compleet, dus ook met rijst) invriezen. Ik dacht eigenlijk dat dat niet lekker was, maar hoorde laatst van iemand dat als je het opbakt het zelfs nog lekkerder is! Ik heb hier een beetje mijn bedenkingen over (zie in gedachten al een nasi-rijst-drap voor me), maar misschien wil het wel, gaan we proberen dus!

Doe jij aan diepvries koken? En zo ja, wat vries je dan zoal in?
Recepten zijn natuurlijk ook welkom!!

8 opmerkingen:

  1. Ik vries ook van alles in!
    Ook restjes waar ik dan eens in de tijd weer soep van maak.
    Vaak vries ik ook "kant en klaar" maaltijden in die ik dan enkel in de magnetron hoef op te warmen.
    dus idd bv stampot of nasi soep maak ik ook altijd een grote pan voor meerdere porties.
    spaghettie saus heb ik vandaag voor het eerst gemaakt.
    Als het in de smaak valt ga ik dat ook vaker en veel maken zodat ik het in kan vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oja en zelfgemaakte sate saus staat hier ook altijd in de vriezer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles wat over is, vries ik in. Hetzij een portie voor manlief en mij en anders is het wel een portie voor onze zoon! Altijd makkelijk idd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee. Heb geen vriezer. Alleen hele kleine laatjes onder de koelkast. Maar ik wil wel graag een vriezer. Ondanks het stroomgebruik en mijn wens om zoveel mogelijk te 'unpluggen'. En juist om de reden waarover je schrijft: wat extra koken en dat in kunnen vriezen. Het lijkt me heerlijk dat ze thuis een lekkere maaltijd uit de vriezer kunnen pakken als ik een late dienst heb. Als ik niet zou werken zou ik die behoefte aan een vriezer waarschijnlijk niet zo hebben... Denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het idee om mijn wasdroger in te ruilen voor een grote vriezer. Ik heb veel restjes en vries ze graag in. hoe gaat het met je buikje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kook zeker grotere voorraden: vandaag nog heb ik hachee gemaakt van een kilo vlees. Alles gaat in porties de vriezer in. Doe ik ook met runderlappen. Dit zijn toch gerechten die lang moeten pruttelen en dan is het beter om grote hoeveelheden te maken.

    Nasi kun je zeker goed invriezen en als ik macaroni en saus over heb doe ik dit door elkaar en dat gaat ook zo de vriezer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nasi en rijst vries ik ook gewoon in. Nooit geen drap gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh lala, hier wordt veel met de vriezer gewerkt. Naast het vriezer koken zijn er standaard artikelen die ik ook altijd voorradig wil hebben. Met een beetje voorbereiding is er dan altijd met een snelle greep in de vriezer een maaltijd op tafel te toveren.
    Ik vries dus ook vleeswaren in als die met een goede reclamestunt zijn aangeschaft. Ik maak al kant en klare tosti's: met ham/kaas of kaas/salami belegd.
    Bolognaise-saus: functioneert als macaronisaus maar ook als lasagnesaus -met bijv.wat extra diepvriesspinazie erdoorheen kun je weer varieren -
    Nasi maar ook gewoon teveel gekookte (witte) rijst, want dat is makkelijk te hergebruiken. Alle vormen van eenpansgerechten gaan gewoon de vriezer in -o.a. chili con carne- Er is genoeg te bedenken voor mijn vriezer.
    Ook heb ik bij een tweedehands winkeltje een heel ouwerwets kookboekje gekocht (nog geen euro!) met allerlei ouwerwetse tips voor vriezerkoken. Altijd leuk en heel leerzaam.
    Groetjes en succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen